joi, 25 decembrie 2014

Sarbatorile de iarna - de pe net adunate








Sarbatorile de iarna fara zapada... De cativa ani s-a modificat sezonul zapezilor, acestea vin prin ianuarie, au uitat ca erau prezente in decembrie. Si pentru ca sa fim in ton cu sezonul, un Bolero

 http://youtu.be/LwLABSm0yYc


si un colind interpretat de Narcisa Suciu

https://www.youtube.com/watch?v=_Q7IhinnI3U

Cand eram mici, sarbatorile de iarna reprezentau incununarea vacantelor. Nimic nu se compara cu joaca in nametii de zapada, cu bataile cu bulgari de zapada sau cu edificarea celor mai frumoase iglu -uri, echipate cu geamuri din gheata pe care o gaseam pe lac. Timpul a trecut iar copii nu mai au imaginatia de alta data, poate si pentru ca noi nu stim sa le aratam ceea ce este frumos. Creativitatea dispare incet, iar joaca de alta data e inlocuita de tableta sau PC. Cred ca vor ajunge sa comunice exclusiv prin telefon, daca cineva va zari primii fulgi de nea si va comunica pe reteaua de socializare acest lucru, automat ceilalti vor spune :"arata-ne" in loc sa se duca la fereastra si sa vada fulgii...
Un articol interesant din http://blog.pentru-copii.net/2014/12/cum-sa-ucizi-creativitatea-copilului/:

Copiii se nasc genii creative. Din păcate însă, până în momentul în care ajung în clasa a treia – a patra, creativitatea lor este deja „moartă”. Când vine vorba despre inteligență, există fenomenul numit „efectul Flynn” care spune că fiecare generație nouă obține un scor mai bun cu până la 10 puncte deoarece mediul din ce în ce mai favorabil „produce” copii mai inteligenți. În ceea ce privește creativitatea însă, a fost identificat un trend descendent: începând cu 1990, scorurile care măsoară creativitatea au continuat să scadă. Deci, ce facem greșit?
copii-creativi
Iată o listă cu cei mai mari dușmani ai creativității:
  • Recompensele: cercetările științifice au demonstrat că recompensele inhibă imaginația și dorința de explorare a copiilor. Un copil va depune exact atâta efort cât este necesar să obțină recompensa și nimic mai mult. Premiile, abțibildurile, elimină plăcerea intrinsecă pentru activități creative. Vrem să avem copii implicați, motivați, nu doar copii cu caiete pline de steluțe sau zâmbăreți.
  • Shadowing (Părintele/Educatorul „umbră”): stând mereu în spatele copilului și ocupându-ne din umbră de micile sale proiecte este în detrimentul creativității. Dacă copiii sunt mereu sub observație strictă și primesc tot timpul sfaturi atunci nu vor fi capabili să-și asume riscuri și nu vor experimenta greșelile ca parte firească a procesului de învățare.
  • Limitarea alegerilor: ne introducem copiii într-un sistem care îi învață că este doar „un singur răspuns corect”. Majoritatea jucăriilor vin cu instrucțiuni precise și foarte rar le oferă posibilitatea să aleagă. Cu toate acestea, opțiunile de explorare sunt inima gândirii laterale. Copiii creativi se simt liberi să propună soluții alternative și adorăm să-și urmeze curiozitatea.
  • Programul super-încărcat: activități organizate, ateliere de lucru, întâlniri sociale… programul copiilor nu a fost niciodată atât de încărcat. Dar noi suntem atât de ocupați să-i supra-stimulăm încât uităm să alocăm timp pentru cel mai important stimul dintre toți: plictiseala. Plictiseala hrănește imaginația și imaginația hrănește ideile și creativatea. Spune foarte des: „Am nevoie să stau pur și simplu degeaba, să nu fac nimic, pentru a-mi încărca bateriile” și totuși nu aplicăm acest lucru și copiilor noștri. Sunt momente când exact atunci când nu facem „nimic” ne vin cele mai bune idei.
Creativitatea înflorește atunci când lucrurile sunt făcute din pură placere. Ceea ce contează este plăcerea de a face un lucru și nu perfecțiunea. Să uităm de „lucrul bine făcut” și să le dăm copiilor posibilitatea de a explora, de a face greșeli și de a simți libertatea de a-și exprima ideile lor minunate.
Traducere și adaptare după „How to Kill Your Child’s Creativity


Sarbatori fericite!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu